Een onderzoek naar de effectiviteit van narratieve commercials in relatie met het affectief empathisch vermogen.
Summary
Het huidige onderzoek keek naar de invloed van het affectief empathisch vermogen op de
effectiviteit van ontroerende, narratieve commercials en humoristische, narratieve commercials.
Daarnaast werd gekeken of er een verschil in effectiviteit is tussen humoristische, narratieve
commercials en ontroerende, narratieve commercials. 79 respondenten deden mee aan het onderzoek.
Het onderzoek bestond uit een experiment, waarin respondenten commercials van vier merken te zien
kregen en daar stellingen over moesten beantwoorden. Deze stellingen maten de attitude ten opzichte
van de commercial, de attitude ten opzichte van het merk en de koopintentie van de respondent. Het
affectief empathisch vermogen werd gemeten om te kijken of dit invloed had op de effectiviteit van de
narratieve commercials. De resultaten laten zien dat er weinig grond is om te zeggen dat het affectief
empathisch vermogen invloed heeft op de effectiviteit van narratieve commercials. Ook is er weinig
bewijs dat de effectiviteit van narratieve commercials sterk beïnvloed wordt door het type narratief
van de commercial, alhoewel het commercialtype niet volledig genegeerd kan worden. Deze resultaten
staan niet in lijn met de verwachting die op basis van eerdere literatuur gecreëerd is.
Vervolgonderzoek is nodig om de kennis op het gebied van narratieve commercials te
complementeren.