View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Grensoverschrijdende grappen: humor of kwetsend?

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk CIW Daan Wagenvoort 6559344.docx (179.9Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Wagenvoort, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk is onderzocht hoe YouTube-gebruikers een betekenis geven aan een grensoverschrijdende grap van Johan Derksen in het televisieprogramma Veronica Inside. De verschillende betekenissen zijn geanalyseerd om een bijdrage te kunnen leveren aan het maatschappelijke debat over welke grappen gemaakt kunnen worden en welke juist niet. Aan de hand van een thematische analyse (Braun & Clarke, 2006) zijn 300 YouTube-reacties geanalyseerd om de hoofdvraag te beantwoorden. Uit de analyse kwamen drie duidelijke thema’s naar voren: groepsvorming, voorstanders van de grap en tegenstanders van de grap. De voor- en tegenstanders lieten middels hashtags en hoogoplopende discussies zien tot welke groep zij behoorden. Hoewel de tegenstanders vooral benadrukten dat zij de grap racistisch vonden en Derksen zijn mening zat te verkondigen, legden de voorstanders het probleem juist bij de tegenstanders neer door te stellen dat Derksens uitspraak maar een grapje is, waarbij de context van het programma centraal staat. Hoewel controverse rondom grensoverschrijdende grappen altijd zal blijven, heeft dit onderzoek wel verschillende betekenissen aangetoond in de discussie rondom Derksens grap. Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de YouTube-gebruikers een positieve betekenis aan de grap gaf.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40339
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo