Wat is het effect van de status van de feedbackgever op het verbaal en non-verbaal gedrag van medische studenten tijdens een feedbackdialoog?
Author
Collast, H.E.C.
Metadata
Show full item recordSummary
In het dagelijks leven voeren mensen gesprekken in allerlei situaties. Gesprekken kunnen verschillende functies hebben, zoals bijvoorbeeld het geven van feedback. Feedback wordt in het onderwijs gebruikt om studenten te laten leren door inzicht te geven in hun functioneren. Om zich uit te kunnen drukken maken mensen gebruik van verbaal en non-verbaal gedrag. Deze thesis bestaat uit een literatuuronderzoek waarmee instrumenten om observeerbare gedragingen te meten, getoetst en verder ontwikkeld zijn. Vervolgens is er een explorerend empirisch onderzoek uitgevoerd om antwoord te krijgen op de vraag welk verbaal en non-verbaal gedrag de medische studenten vertonen tijdens het ontvangen van de feedback en of deze gedragingen beïnvloed worden door de status van de feedbackgever. Dit onderzoek is uitgevoerd onder eerstejaars Geneeskunde studenten (N=77) aan de Universiteit Utrecht, waarbij de feedbackdialogen tussen een feedbackgever met een hoge of lage status en studenten zijn geobserveerd. Het onderzoek wijst uit dat de status van de feedbackgever het verbale en non-verbale gedrag van de student beïnvloedt. Vervolgonderzoek is nodig om te zien of bepaald gedrag van de student in een feedbacksituatie ook aangeeft dat de feedback opgepakt wordt.