Online fan communities en beweegredenen voor actieve participatie: Gericht op de individuele fan, of het collectief?
Summary
Online fan communities zijn in het verleden meermaals het onderwerp van onderzoek geweest. In de
literatuur is hierbij een wetenschappelijk debat ontstaan over de wijze waarop fan communities
bestudeerd dienen te worden. Gray, Sandvoss en Harrington (2017), en Hills (2002) zijn van mening
dat de focus dient te liggen op de relatie tussen de individuele fan en het media-object. Andere
wetenschappers zoals Jenkins (2006, 2012) stellen dat online fan communities gezien moeten worden
als collectief, met een gemeenschappelijke identiteit. Het huidige onderzoek heeft als doel inzicht te
creëren in beweegredenen die fans hebben voor actieve participatie aan de online fan community op
Harrypotterfanfiction.com. Middels een etnografische discoursanalyse is vervolgens getracht een
positie in te nemen in het eerder benoemde wetenschappelijke debat. De opgestelde onderzoeksvraag
luidt als volgt: “Welke beweegredenen bediscussiëren fans voor actieve participatie aan de fan
community op Harrypotterfanfiction.com en wat zegt dit over de wijze waarop fancultuur en fan
communities bestudeerd moeten worden?” De belangrijkste beweegredenen die uit de discoursanalyse
zijn gevolgd zijn Personalisatie van mediacontent, Voortduring van het verhaal, Ontsnappen aan de
werkelijkheid, Fan community en het Lezen en schrijven van fan fiction. Geconcludeerd kan worden
dat de motivaties in de meeste gevallen zowel betrekking kunnen hebben op individuele voorkeuren,
als op collectieve doeleinden. Om deze reden is het van belang om fan communities op individueel, en
op collectief niveau te bestuderen. De beperkte grootte van dit onderzoek, en focus op slechts één fan
community maken dat vervolgonderzoek essentieel zal zijn om het ingenomen standpunt te
concretiseren.