The Threat of Filter Bubbles on Democratic Values. Qualitative Research Exploring the Effects Filter Bubbles Have on Teenagers’ Democratic Values of Freedom and Consensus.
Summary
Aim: Many experts worry about the effects of filter bubbles on our democratic values. However, while numerous studies explored the effects of filter bubbles on adult internet users, research regarding the effects of filter bubbles on teenagers is non-existent. This qualitative empirical research examines if and how teenagers’ filter bubbles and their click behavior form a threat to democratic values of consensus and freedom. Method: This study conducted both semi-structured individual interviews and focus groups with teenagers in Amsterdam (aged 12-15). In total 7 focus groups with 2 to 3 teenagers per session took place. In addition, 6 individual interviews were carried out. Results: This study indicated that filter bubbles could have a negative influence on the democratic value of consensus. However, it also indicated that filter bubbles could have both a positive and a negative influence on the democratic value of freedom. An interaction between personal, social and algorithmic factors play a role here. The findings were confirmed by the literature. Conclusion: It is a given that filter bubbles are present in today's age. Our task, as educators and pedagogues, lies in making youth resilient to the negative effects of filter bubbles and allowing them to benefit from the positive effects. As we learn more and more about the phenomenon, it is desirable to look at the course we want to take to achieve this goal.
Samenvatting
Doelstelling: Veel experts maken zich zorgen over de effecten van filterbubbels op onze democratische waarden. Terwijl veel onderzoek is gedaan naar de effecten van filterbubbels op volwassen internetgebruikers, is er geen onderzoek gedaan naar de effecten van filterbubbels op tieners. Dit kwalitatieve empirische onderzoek gaat na of en hoe de filterbubbels van tieners en hun klikgedrag een bedreiging kunnen voor de democratische waarden ‘consensus’ en ‘vrijheid’. Methode: In deze studie werden zowel semi-gestructureerde individuele interviews als focusgroepen met tieners (12-15 jaar) afgenomen.
Deze vonden plaats in Amsterdam. In totaal waren er 7 focusgroepen met 2 tot 3 tieners per sessie. Daarnaast werden 6 individuele interviews afgenomen. Resultaten: Dit onderzoek wees uit dat filterbubbels een negatieve invloed konden hebben op consensus vorming. Er werd echter ook aangetoond dat filterbubbels zowel een positieve als een negatieve invloed konden hebben op vrijheid als democratische waarde. Een interactie tussen persoonlijke, sociale en algoritmische factoren spelen hierbij een rol. De bevindingen werden bevestigd door de literatuur. Conclusie: Het is een gegeven dat filterbubbels in het huidige tijdperk aanwezig zijn. Onze taak als opvoeders en pedagogen is daarom om jongeren weerbaar te maken tegen de negatieve effecten van filterbubbels en hen te laten profiteren van de positieve effecten. Naarmate we meer over het fenomeen te weten komen, is het wenselijk na te gaan welke koers we willen varen om dit doel te bereiken.