“Ik hoop dat jullie het leuk vonden”: Een literatuursociologisch onderzoek naar hoe auteur, lezer en tekst zich tot elkaar verhouden op communityplatform Wattpad.
Summary
Auteurs, lezers en teksten op online schrijfplatformen zoals Wattpad hebben vaak geen plaats in het traditionele literaire veld. Dat problematiseert de theorieën in academische literatuur over de auteur en de lezer in het traditionele veld tegenover de auteur en lezer op communityplatformen. Die spanning ontstaat doordat de functie van auteur en lezer in de literatuurwetenschap is gebaseerd op het traditionele literaire veld. Een ander probleem is dat de meerderheid van literatuur over communityplatformen over het Engelstalige gebied gaan. In dit onderzoek worden daarom drie Nederlandstalige auteurs, hun profielen en hun lezers als casus genomen. Hoe verhouden auteur, lezer en tekst zich tot elkaar op het literaire communityplatform Wattpad?
Het onderzoek is opgedeeld in drie hoofdstukken. Als eerste wordt onderzocht welke definities er momenteel zijn over tekst, auteur en lezer in het traditionele veld en op communityplatformen. Deze opvattingen worden met elkaar vergeleken en geanalyseerd. In een aansluitende paragraaf wordt de keuze voor Wattpad als casus toegelicht. Na het theoretisch kader worden de onderzoeksmethoden voor de volgende twee hoofdstukken beschreven. In het hoofdstuk “Wattpad: Auteur & (para)tekst” wordt vanuit de literatuursociologie onderzocht hoe de auteur zichzelf en zijn teksten op Wattpad profileert. De berichten die lezers en auteurs op een conversatiepagina en onder hoofdstukken kunnen achterlaten, worden geanalyseerd in hoofdstuk vijf: “Wattpad: auteur en lezer”. Deze analyse zal aantonen hoe de interactie tussen auteur en lezer plaatsvindt en over welke onderwerpen zij converseren.
De resultaten laten zien wat de verbindende factor is tussen auteur, lezer en tekst op communityplatform Wattpad.