View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Moeders Type-D persoonlijkheid onderzocht als voorspeller voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind: zijn er ook sekseverschillen?’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ponsteen, MM-6156339.pdf (257.9Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Ponsteen, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond. Onderzoek wijst uit dat 11% tot 28% van de 0-12-jarigen last heeft van sociale, emotionele of gedragsproblemen. Echter is er geen volledig beeld van de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van deze problemen. Zo ook niet de rol van moeders hierin. Doel. In het huidige onderzoek werd het verband tussen de mate van een Type-D persoonlijkheid bij moeders op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind onderzocht. Hierbij werd gekeken of dit verband anders was voor de sekse van het kind. Methode. De steekproef bestond uit 398 moeders met een kind tussen de 24 en 42 maanden oud (M = 32.23, SD = 5.18; 52% zonen). Deze moeders hebben deelgenomen aan een observatie en een testafname bij hun kind, en hebben meerdere vragenlijsten ingevuld. Dit gaf informatie over demografische gegevens van de participanten, de mate van negatieve affectiviteit, sociale geremdheid en de mate van een Type-D persoonlijkheid (vragenlijst van Denollet) en de sociale-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 42 maanden (Bayley III-Social Emotional Questionnaire). Resultaten. Uit de hiërarchische multipele regressie bleek geen significant verband tussen de mate van een Type-D persoonlijkheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, en geen significante verbetering door het toevoegen van een interactieterm tussen een Type-D persoonlijkheid en sekse van het kind. Conclusie. Type-D persoonlijkheid is mogelijk een kleinere risicofactor dan gedacht. Deze bevinding biedt informatie voor de klinische setting, om beter de voorspellers van de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Suggesties voor vervolgonderzoek worden gegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40100
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo