View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van etnische achtergrond op de mate van positief sociaal kapitaal en in hoeverre opleiding hierin een rol speelt.

        Thumbnail
        View/Open
        Beek, M.T. van - Scriptie.pdf (303.9Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Beek, M.T. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat het effect van etnische achtergrond op het positief sociaal kapitaal van jongeren centraal. Daarnaast wordt er gekeken in hoeverre opleidingsniveau hierin een rol speelt. De onderzoeksvraag die hierin centraal staat luidt: “In hoeverre bepaalt de etnische achtergrond van jongeren zijn of haar omvang in positief sociaal kapitaal en in welke mate speelt opleidingsniveau hierin een rol?” De wetenschappelijke relevantie van deze studie wordt veroorzaakt door de toespitsing op jongeren in Nederland omtrent positief sociaal kapitaal. Met behulp van de CILS-NL data is dit effect onderzocht aan de hand van een meervoudige regressieanalyse. Dit is gedaan door opleidingsniveau als moderatie-variabele mee te nemen. Enerzijds was de verwachting dat jongeren met een etnische achtergrond minder positief sociaal kapitaal bezitten dan Nederlandse jongeren. Anderzijds was de hypothese dat dit effect toeneemt naarmate het opleidingsniveau stijgt. Uit de resultaten is gebleken dat etnische achtergrond een negatief effect heeft op positief sociaal kapitaal van jongeren in Nederland, wat de eerste hypothese bevestigt. Tevens blijkt dat dit effect stijgt naarmate het opleidingsniveau daalt van jongeren in Nederland. Dit is niet in lijn met de tweede hypothese. Voor vervolgonderzoek wordt aangeraden nader toe te spitsen op de hoeveelheid en sterkte van de positieve netwerken en een grotere leeftijdsrange te analyseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39975
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo