View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van het Gebruik van IPA-symbolen op de Engelse Uitspraak van Basisschoolleerkrachten

        Thumbnail
        View/Open
        de Brueijs_6247563.docx (478.8Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Brueijs, S.D. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De taalkennis en uitspraakvaardigheid van docenten heeft invloed op het taalvaardigheidsniveau van hun leerlingen. Veel basisschoolleerkrachten beheersen het Engels niet goed genoeg om het goed te kunnen onderwijzen. Met name op latere leeftijd is het erg lastig om fonetische aspecten van een taal goed te verwerven. Fonetische symbolen maken het mogelijk om spraakklanken zichtbaar te maken en zijn mogelijk van toegevoegde waarde bij het verwerven van de uitspraak van een L2. In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de vraag of de fonetische symbolen uit het IPA basisschoolleerkrachten kunnen helpen hun uitspraak van het Engels te verbeteren. Ter beantwoording van de onderzoeksvraag namen negen basisschoolleerkrachten en vier niet-leerkrachten deel aan het onderzoek. In de online IPA-conditie en de offline IPA-conditie oefenden de participanten tussen de pre-test en de posttest de uitspraak van zes zinnen met gebruik van IPA-symbolen. In de geluidsfragmentconditie oefenden de participanten de uitspraak van de zinnen met gebruik van door een moedertaalspreker van het Engels ingesproken audio-opnamen van de zinnen. Uit de resultaten bleek dat op zinsniveau het gebruik van audio-opnamen significant effectiever is dan het leren en gebruiken van het IPA in een volledig online setting. Op algemeen klankniveau kan het luisteren naar en naspreken van opnamen van een moedertaalspreker beschouwd worden als significant effectiever dan het gebruik van IPA in een volledig online setting en mogelijk significant effectiever dan het gebruik van IPA in een offline setting. Een mogelijk onderwerp voor vervolgonderzoek is de effectiviteit van de gebruikte trainingsmethoden ten opzichte van geen training.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39691
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo