View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wordt de Relatie tussen Depressie en Suïcidaal Gedrag Gemodereerd door Sociale Verbondenheid in de Klas?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Klein, JN-5665760.pdf (310.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Klein, J.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding Tijdens de adolescentie blijkt depressie een elangrijke risicofactor te zijn voor de ontwikkeling van suïcidaal gedrag. Weinig onderzoek is gedaan naar de mogelijke rol van sociale verbondenheid in de klas op depressie en suïcidaal gedrag. Doel De huidige studie heeft de mogelijke rol van sociale verbondenheid in de klas op de relatie tussen depressie en suïcidaal gedrag bij adolescenten onderzocht. Er werd een positieve relatie tussen depressiviteit en suïcidaal gedrag bij jongeren verwacht met een verzwakkend modererend effect van sociale verbondenheid in de klas. Methode Middelbare scholieren uit de tweede klas (N = 1444) hebben vragenlijsten ingevuld met betrekking tot depressie, suïcidaal gedrag en sociale verbondenheid. De onderzoeksvraag is getoetst met behulp van een multipele regressie analyse in SPSS versie 25. Resultaten Er is een positieve significante relatie gevonden tussen depressie en suïcidaal gedrag. De mate van sociale verbondenheid heeft een verzwakkend modererend effect op de relatie tussen depressie en suïcidaal gedrag. Conclusie De relatie tussen depressie en suïcidaal gedrag wordt gemodereerd door sociale verbondenheid in de klas. Toekomstige studies dienen de modererende rol van sociale verbondenheid in de klas verder te onderzoeken. Op deze wijze kunnen gerichte interventies ingezet worden om de relatie tussen depressie en suïcidaal gedrag te verzwakken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39618
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo