Wordt de Relatie tussen Depressie en Suïcidaal Gedrag Gemodereerd door Sociale Verbondenheid in de Klas?
Summary
Inleiding Tijdens de adolescentie blijkt depressie een elangrijke risicofactor te zijn voor de ontwikkeling van
suïcidaal gedrag. Weinig onderzoek is gedaan naar de mogelijke rol van sociale verbondenheid in de klas op
depressie en suïcidaal gedrag. Doel De huidige studie heeft de mogelijke rol van sociale verbondenheid in de
klas op de relatie tussen depressie en suïcidaal gedrag bij adolescenten onderzocht. Er werd een positieve relatie
tussen depressiviteit en suïcidaal gedrag bij jongeren verwacht met een verzwakkend modererend effect van
sociale verbondenheid in de klas. Methode Middelbare scholieren uit de tweede klas (N = 1444) hebben
vragenlijsten ingevuld met betrekking tot depressie, suïcidaal gedrag en sociale verbondenheid. De
onderzoeksvraag is getoetst met behulp van een multipele regressie analyse in SPSS versie 25.
Resultaten Er is een positieve significante relatie gevonden tussen depressie en suïcidaal gedrag. De mate
van sociale verbondenheid heeft een verzwakkend modererend effect op de relatie tussen depressie en
suïcidaal gedrag. Conclusie De relatie tussen depressie en suïcidaal gedrag wordt gemodereerd door sociale
verbondenheid in de klas. Toekomstige studies dienen de modererende rol van sociale verbondenheid in de klas
verder te onderzoeken. Op deze wijze kunnen gerichte interventies ingezet worden om de relatie tussen
depressie en suïcidaal gedrag te verzwakken.