Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlaakman, Martin
dc.contributor.authorSchoenmakers, I.R.
dc.date.accessioned2021-06-22T18:00:19Z
dc.date.available2021-06-22T18:00:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39603
dc.description.abstractDeze thesis beargumenteert dat de poging van Claassen, in het artikel ‘Hobbes Meets the Modern Business Corporation’ (2020) om concession theory een prominentere plek te geven in het debat over de legitimiteit van de beslissingen van bedrijven niet succesvol is. Claassen koppelt concession theory, welke stelt dat de legitimiteit van bedrijven hun oorsprong kent bij de staat, aan de theorie van representatie van Hobbes. Hobbes gaat uit van een absoluut machtige staat, Claassen gaat daarin niet in mee. Claassen noemt zijn theorie neo-Hobbesian concession theory. Deze thesis bouwt voort op de invloedrijke kritiek van Jean Hampton. In haar boek ‘Hobbes and the social contract tradition’ problematiseert ze autorisatie van de staat. Deze thesis beargumenteert dat omdat Claassen niet bereid is om absolute macht aan de staat toe te kennen, de staat niet eigenhandig bij machte is om een bedrijf te autoriseren om legitieme beslissingen te maken. Zeker met betrekking tot mensenrechten hebben bedrijven een verantwoordelijkheid niet alleen tegenover de staat, maar ook rechtstreeks tegenover mensen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent245900
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleDe verantwoordelijkheid van het bedrijf: kritiek op neo-Hobbesiaanse concession theory
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsClaassen, Hobbes, Concession theory, Hampton, Bedrijven, Ethiek
dc.subject.courseuuFilosofie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record