View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Nieuwkomers in Nederland: De invloed van de moedertaal van migrantenkinderen op de woordenschatontwikkeling van het Nederlands

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk, Florine van den Bulk, 6168981.pdf (1.441Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Bulk, F.S.C. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is getracht het effect van de eerste taal van migrantenkinderen op hun ontwikkeling van de Nederlandse woordenschat te onderzoeken. Ook is er gekeken naar andere factoren die volgens de literatuur een effect kunnen hebben op de woordenschatontwikkeling van tweetalige kinderen. Het onderzoek is uitgevoerd door de Nederlandse woordenschat van 40 kinderen die minder dan een jaar in Nederland woonden te testen. Iedere participant zat op het moment van testen op een taalschool die ze voorbereidde op het reguliere onderwijs door de focus te leggen op hun ontwikkeling van het Nederlands. De participanten bestonden uit twee groepen: een groep die een Slavische taal als moedertaal sprak en een groep die een Semitische taal als moedertaal sprak. De gebruikte meetmethode was de Kleurenschattest, wat een receptieve woordenschattest is waarbij het kind het juiste woord moet aanklikken op een online kleurplaat. Uitgaand van eerdere onderzoeken werd verwacht dat de Slavische groep beter zou scoren dan de Semitische groep vanwege het hogere aantal gedeelde cognaten tussen het Nederlands en de Slavische talen. Dit onderzoek heeft laten zien dat de moedertaal inderdaad invloed uitoefent op de woordenschatontwikkeling van het Nederlands. De implicatie daarvan is dat tweetalige kinderen niet als één homogene groep kunnen worden beschouwd en dat er bij de beoordeling van de woordenschatontwikkeling van deze kinderen rekening gehouden moet worden met hun moedertaal.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39547
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo