Van Harlem tot de Bijlmer, het ontstaan van islamitsche hiphop Een analyse van het ontstaan van islamitsche hiphop in de Verenigde Staten en Nederland
Summary
In het onderzoek Rhythms and Rhymes of Life uit 2008 concludeerde Miriam Gazzah dat islamitische hiphop geen bestaansrecht had in Nederland. Hiphopartiesten zagen geen noodzaak om de islam te gebruiken in hun muziek. Deze scriptie heeft echter het tegendeel van Gazzah’s standpunt beweerd. Om te bewijzen dat islamitische hiphop in Nederland bestaat, is de hoofdvraag opgesteld: Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in het ontstaan van islamitische hiphop in de Verenigde Staten en Nederland?
Om deze hoofdvraag te beantwoorden is er in de eerste drie hoofdstukken gebruik gemaakt van literatuuranalyse. In het eerste hoofdstuk bleek dat er twee stromingen waren van waaruit wetenschappers de effecten van globalisatie en glocalisatie op hiphop bestudeerden. Wetenschappers beargumenteerden in de eerste stroming dat globalisatie een negatieve invloed had op hiphop, terwijl wetenschappers in de tweede stroming glocalisatie als een positieve invloed zagen op islamitische hiphop.
Vervolgens werd in het tweede hoofdstuk onderzocht hoe islamitische hiphop is ontwikkeld. Hieruit bleek dat in de Verenigde Staten islamitische hiphop en reguliere hiphop gelijktijdig opkwamen en verspreid werden via sociale interactie. In Nederland kwam islamitische hiphop later tot stand dan reguliere hiphop. Om dit verschil te verklaren werd eerst onderzocht hoe reguliere hiphop zich ontwikkelde in Nederland. Dit is beschreven in hoofdstuk drie. Uit onderzoek bleek dat hiphop zich heeft ontplooid in vijf periodes en voornamelijk werd verspreid via digitale communicatiemiddelen, zoals Spotify en Youtube.
Daarna werd in hoofdstuk vier onderzocht hoe islamitische hiphop werd gekarakteriseerd. Dit werd gedaan door 29 nummers te selecteren die het tekstuele materiaal omvatten. Deze teksten werden onderzocht aan de hand van vijf aandachtspunten. Vervolgens werden de visuele aspecten van deze nummers geanalyseerd. Tien nummers bleken videoclips te hebben die het visuele materiaal omvatten. Deze werden aan de hand van vijf andere aandachtspunten onderzocht. Hieruit bleek dat islamitische hiphop onder te verdelen was in vier thema’s: de promotie van islamitische waarden in de gemeenschap, de discriminatie en verkeerde beeldvorming van moslims, de interne spirituele strijd en het verzet tegen de vervolging van moslims.
Ten slotte bleek in de conclusie het belangrijkste verschil in het ontstaan van islamitische hiphop in de Verenigde Staten en Nederland te liggen in de wijze van verspreiding. Islamitische hiphop in Nederland verspreidde zich net als haar reguliere variant via communicatiemiddelen, terwijl islamitische hiphop in de Verenigde Staten zich via sociale interactie verspreidde. Op basis van het tekstuele en visuele materiaal is in deze scriptie aangetoond dat islamitische hiphop in Nederland zich sterk begon te ontwikkelen vanaf 2009. Deze ontwikkeling is onderzocht tot 2019. Hieruit bleek dat in deze periode islamitische hiphop een bestaansrecht heeft gekregen in Nederland.