View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalsteun bij examens

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie C Hol Taalsteun bij examens.pdf (6.828Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Hol, H.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Taalsteun, één van de drie pijlers van taalgericht vakonderwijs, is een vast onderdeel van de les, maar wordt bij toetsen en examens losgelaten. In dit onderzoek verken ik de mogelijkheden voor taalsteun bij examens voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte om daarmee passend onderwijs ook passend af te sluiten. Extra tijd, een vergroot lettertype of gesproken tekst zijn namelijk niet voldoende om de leerling over de drempel van de overbodige belasting van het werkgeheugen te helpen. Op basis van literatuur inventariseer ik hoe deze taalsteun bij structuur, woordenschat, formulering, context en instructie vorm kan krijgen. Aan de hand van bureau-analyse onderzoek ik in hoeverre het Cito deze vormen van taalsteun al hanteert in vmbo-examens aardrijkskunde en geschiedenis en op welke wijze deze wordt geformuleerd. Vervolgens bewerk ik enkele examenvragen aardrijkskunde, biologie en geschiedenis met taalsteun en leg ik deze in een hardop-denkonderzoek voor aan acht leerlingen uit klas 3 van het voortgezet speciaal onderwijs. Uit dit hardop-denkonderzoek blijkt dat de leerlingen taalsteun bij examens waarderen, vooral een digitaal woordenboek, meer tekst en een schrijfkader. De mogelijkheid om de taalsteun te kunnen raadplegen of over te slaan geeft de leerlingen meer gevoel van zelfcontrole en verlaagt de belasting van het werkgeheugen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39413
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo