View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Mediawijsheid en de Amerikaanse Verkiezingen

        Thumbnail
        View/Open
        van der Valk 5996473.pdf (479.6Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Valk, M.C.E. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek geeft inzicht in hoe Amerikaanse republikeinen hun eigen mediawijsheid beoordelen met betrekking tot de mainstream mediaberichten over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. Fake news is tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2019 in grote belangstelling komen te staan (Guo & Vargo, 2018). Door deze nieuwsberichten is het van belang dat nieuwsconsumenten kunnen beoordelen welke berichten fake news zijn. Die beoordeling wordt gevormd door mediawijsheid. Livingstone (2004) definieert mediawijsheid aan de hand van vier componenten. Door middel van het afnemen van semigestructureerde interviews is inzicht verkregen in hoe participanten hun eigen mediawijsheid beoordelen. Hieruit is gebleken dat hun eigen inschatting hiervan hoog ligt. Naast het uiteenzetten van deze beoordeling, is er een aanvulling gevonden op de bestaande componenten van mediawijsheid: zelfinschatting. Toekomstig onderzoek zou deze mogelijk nieuwe component verder kunnen onderzoeken alsmede een verdieping in veranderingen van mediaconsumptie vergeleken met de voornamelijk traditionele media ten tijde van de formulering van mediawijsheid en de nu prevalente nieuwe media. Dit onderzoek is relevant voor het verkrijgen van inzichten in de manier waarop republikeinse mediaconsumenten hun nieuws verkrijgen en daarmee omgaan. Media-instanties, politieke partijen en individuen kunnen hiermee meer kennis opdoen over het gedrag van mensen met betrekking tot nieuws ten tijde van verkiezingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39404
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo