View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De omgang met gemotoriseerd gevaar. De effecten van overheidsbeleid op de verkeersveiligheid van gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer.

        Thumbnail
        View/Open
        Ploeg 5734584.pdf (631.8Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Ploeg, H.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In Nederland nam het aantal gemotoriseerde voertuigen na 1950 exponentieel toe. De verkeersveiligheid kwam hier sterk onder te lijden. Het aantal verkeersdoden nam ieder jaar met honderd doden toe, tot aan het piekjaar in 1972 toen er ruim 3200 doden vielen in het verkeer. De Nederlandse overheid gaf in de loop van de jaren 1960 steeds meer aandacht aan de problemen die ontstonden door de massamotorisering. Toch was er een verandering in het overheidsbeleid na 1972. In deze scriptie wordt onderzocht hoe het veranderende regeringsbeleid invloed had op de verkeersveiligheid. Dit wordt onderzocht door middel van een analyse van het overheidsbeleid en de verkeerveiligheidsstatistieken. Daaruit blijkt dat het regeringsbeleid zich in de jaren 1970 minder richtte op het faciliteren van de automobilist en steeds meer op het stimuleren van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Uit verkeersveiligheidsstatistieken blijkt dat de verbetering van de verkeersveiligheid in eerste instantie in sterkere mate voor de automobilisten gold. Pas nadat de overheid in de loop van de jaren 1970 het autogebruik probeerde te beperken, is te zien dat de verbetering van de verkeersveiligheid in sterkere mate ook ten bate was van de fietsgebruikers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39358
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo