De invloed van het lerarentekort op de relatie tussen de SES compositie van de schoolklas en de leesprestaties van leerlingen.
Summary
In dit onderzoek wordt gekeken naar de invloed van de SES compositie van de schoolklas op de leesprestaties van individuele leerlingen. Vervolgens wordt onderzocht hoe het lerarentekort (grotere klassen, onervaren docenten, zij-instromers) invloed heeft op deze relatie. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de data van 3681 Nederlandse leerlingen uit groep 6 van het basisonderwijs, welke voortkwamen uit de PIRLS dataset (2016). Er is een positieve relatie gevonden tussen de SES compositie van de schoolklas en de leesprestaties van leerlingen. De onervaren docenten en zij-instromers versterken de relatie tussen de SES compositie van de schoolklas en de leesprestaties van leerlingen. Voor de grotere klassen is geen significante invloed gevonden op deze relatie. Deze resultaten geven een belangrijk inzicht, aangezien de inzet van zij-instromers en onervaren docenten als een belangrijke oplossing wordt gezien voor het lerarentekort in Nederland.