De Relatie tussen het Bespelen van een Muziekinstrument & Rekenvaardigheid
Summary
Het belang van goed en adequaat kunnen rekenen is terug te vinden in ons dagelijks leven. Het huidige onderwijssysteem hecht daarom ook veel waarde aan de ontwikkeling van goede rekenvaardigheden en passend rekenonderwijs. In het onderwijs is men voortdurend op zoek naar geschikte methoden om dit te kunnen verwezenlijken. Het bespelen van een muziekinstrument zou mogelijk een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van goede rekenvaardigheden. Nog weinig bekendheid is hierover in de literatuur te vinden. Het doel van het huidige onderzoek is om nader in te gaan op de relatie tussen het bespelen van een muziekinstrument en de ontwikkeling van rekenvaardigheden. De vraag die in dit onderzoek centraal staat: “Is er een relatie tussen de accuratesse van het optellen en aftrekken van een rekentaak en het aantal uur besteed aan het bespelen van een muziekinstrument gemodereerd door sekse?” Dit is door middel van drie deelvragen en toetsend kwantitatief onderzoek bij kinderen onderzocht (N=161). De verdeling jongens (N=71) en meisjes(N=91) was ongeveer gelijk. Er zijn verschillende statistische analyses uitgevoerd, namelijk: Mann-Whitney U tets, Spearman’s Rank correlatie en een lineaire meervoudige regressie analyse. Uit de resultaten kwamen geen significante bevindingen naar voren. Limitaties en suggesties voor vervolgonderzoek zijn beschreven.