View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen het Bespelen van een Muziekinstrument & Rekenvaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bosman, EL-5743672 en Breen, GA-5633672.pdf (252.2Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Bosman, E.L.
        Breen, G.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het belang van goed en adequaat kunnen rekenen is terug te vinden in ons dagelijks leven. Het huidige onderwijssysteem hecht daarom ook veel waarde aan de ontwikkeling van goede rekenvaardigheden en passend rekenonderwijs. In het onderwijs is men voortdurend op zoek naar geschikte methoden om dit te kunnen verwezenlijken. Het bespelen van een muziekinstrument zou mogelijk een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van goede rekenvaardigheden. Nog weinig bekendheid is hierover in de literatuur te vinden. Het doel van het huidige onderzoek is om nader in te gaan op de relatie tussen het bespelen van een muziekinstrument en de ontwikkeling van rekenvaardigheden. De vraag die in dit onderzoek centraal staat: “Is er een relatie tussen de accuratesse van het optellen en aftrekken van een rekentaak en het aantal uur besteed aan het bespelen van een muziekinstrument gemodereerd door sekse?” Dit is door middel van drie deelvragen en toetsend kwantitatief onderzoek bij kinderen onderzocht (N=161). De verdeling jongens (N=71) en meisjes(N=91) was ongeveer gelijk. Er zijn verschillende statistische analyses uitgevoerd, namelijk: Mann-Whitney U tets, Spearman’s Rank correlatie en een lineaire meervoudige regressie analyse. Uit de resultaten kwamen geen significante bevindingen naar voren. Limitaties en suggesties voor vervolgonderzoek zijn beschreven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39310
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo