View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        MODERATIE BIJ HET GREEN-HALO EFFECT

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Green-Halo Robbert van den Krommenacker 6212638 Herkansing.docx (2.002Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Krommenacker, R. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek heeft middels een experiment getracht te onderzoeken of kennis een modererende rol heeft bij het Green-Halo effect. Hierbij staan twee soorten kennis centraal, productkennis en eco-label kennis. De verwachting was dat beide een negatieve moderator vormen. Respondenten hebben afbeeldingen te zien gekregen van drie soorten producten: wijn, koffie en bananen. Zij zagen ofwel een biologische variant van deze producten, ofwel een conventionele variant. Middels een vragenlijst is hun waardering van de geziene producten gemeten. Daarnaast is kennis over eco-labels en kennis over de drie producten gemeten. Middels een simple-effects analyse is er gekeken of er sprake is van moderatie. Ten eerste, dit onderzoek bevestigt wederom het bestaan van het Green-Halo effect. De uitkomsten van dit onderzoek bieden echter geen ondersteuning voor het idee dat noch productkennis noch eco-label kennis als negatieve moderator optreedt bij het Green-Halo effect. Uit een exploratieve analyse is gebleken dat het hebben van een beroep in de voedselindustrie wel optreedt als negatieve moderator. Omdat mensen met een beroep in de voedselindustrie waarschijnlijk relatief veel kennis hebben van producten en/ of voedingslabels laat dit enige ruimte voor het idee dat kennis weldegelijk een negatieve moderator zou kunnen zijn. Daarmee wordt wederom bevestigd dat meer onderzoek op dit gebied nodig is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39212
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo