"No Gender? No Soul:" Een discoursanalyse van DM-gesprekken tussen Instagramgebruikers en Rain Dove
Summary
Gender-gerelateerde haat is een maatschappelijk probleem: voor vrouwen, transgender en gender non- conforme mensen zijn belediging, minachting en vernedering een dagelijkse realiteit. Er is echter nog weinig geesteswetenschappelijk onderzoek gedaan naar online intimidatie en hate speech jegens non- binaire personen. In dit onderzoek analyseer ik vanuit een Gender Studies perspectief de DM- gesprekken tussen Instagramgebruikers en de gender non-binaire Rain Dove Dubilewski. Op de Instagrampagina van Rain Dove worden DM-gesprekken die aanvankelijk privé zouden zijn door middel van screenshots openbaar gemaakt. De openbare DM-berichten die Rain Dove ontvangt, worden gekenmerkt door haatdragende, vijandige of ongevraagde commentaren op Rain Dove’s genderidentiteit. Gebruikmakend van bestaande literatuur over gender, online intimidatie en digitaal activisme onderzoek ik middels een interpretatieve en kwalitatieve discoursanalyse hoe de hate speech jegens Rain Dove in de openbare DM-berichten bepaalde genderdiscoursen reproduceert en de wijzen waarop Rain Dove zich wapent tegen de hate speech. Hoewel in het datacorpus veel verschillende uitspraken zichtbaar zijn, zijn er in beide onderdelen van de analyse twee grote delers te onderscheiden waarbinnen de uitspraken geïnterpreteerd kunnen worden. Ik beargumenteer dat de hate speech jegens Rain Dove te plaatsen valt binnen een discours dat is gericht op het opleggen van heteronormativiteit en de praktijk van othering. Meer specifiek heb ik zes categorieën in de hate speech weten te identificeren: 1) beledigingen gericht op het uiterlijk, 2) associaties met homoseksualiteit, 3) man/vrouw-vragen, 4) ontmenselijkende uitspraken, 5) pathologiserende uitspraken, 6) criminaliserende uitspraken. Op basis van het werk van Aaron Hess en Carlos Flores, Frances Shaw en Laura Brightwell over cybermisogynie en digitaal verzet bespreek ik de discursieve strategieën die Rain Dove inzet om zich te weren tegen de hate speech. De analyse toont aan dat in het counterdiscours twee dominante strategieën te herkennen zijn: humor en ironie enerzijds, en warmte en affectie anderzijds. Ik begrijp het counterdiscours van Rain Dove als een voorbeeld van digitaal, discursief activisme. Dit onderzoek levert een nieuwe bijdrage aan een groeiend aantal feministische publicaties over online intimidatie, waarbij het zich toespitst op hate speech jegens non-binaire mensen op Instagram.