Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHamers, JHM
dc.contributor.authorThijsen, E.
dc.date.accessioned2009-11-30T18:00:10Z
dc.date.available2009-11-30
dc.date.available2009-11-30T18:00:10Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3917
dc.description.abstractDeze onderzoeksrapportage beschrijft een studie naar de relatie tussen competentiebeleving en spelling bij chronisch zieke kinderen. Het doel van dit onderzoek is om de volgende vraag te beantwoorden: Wat is het verband tussen competentiebeleving en spelling bij chronisch zieke kinderen in de leeftijd van negen tot en met twaalf jaar op de Schans te Utrecht, een school voor langdurig zieke kinderen? Aan de hand van literatuuronderzoek over competentiebeleving, spelling en chronische zieke kinderen is de hypothese als volgt opgesteld: Er bestaat een relatie tussen competentiebeleving en spelling bij chronisch zieke kinderen, zij die een spellingsachterstand hebben en meer moeite hebben met spelling kijken op een negatieve manier naar zichzelf. Om deze hypothese te toetsen is bij 34 kinderen uit de groepen vijf, zes , zeven en acht de CBSK afgenomen. Door middel van de CBSK kan de competentiebeleving van deze groep kinderen gedefinieerd worden. Voor het bepalen van de spellingsachterstand zijn de gegevens van spellingtoetsen van het Leerling- en onderwijsvolgsysteem uit het CITO bij de school opgevraagd. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er geen relatie bestaat tussen competentiebeleving en spelling bij chronisch zieke kinderen. Een opvallend resultaat daarbij is dat het merendeel van de kinderen een achterstand heeft van ten minste één jaar. Verder zijn er significante resultaten gevonden voor de twee subgroepen, groep en sekse. Echter, door het geringe aantal kinderen in deze groepen kan niet gegeneraliseerd worden naar de hele populatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent321449 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen competentiebeleving en spelling bij chronisch zieke kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCompetentiebeleving
dc.subject.keywordsspelling
dc.subject.keywordschronisch zieke kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record