De rol van het werkgeheugen bij het uitvoeren van rekenopgaven bij kinderen met verschillende taalvaardigheidsniveaus
Summary
In dit onderzoek stond de vraag centraal in hoeverre taalvaardigheid samenhangt met de scores op een rekentaak met verbale of visueel-ruimtelijke interferentie. Rekenfeiten lijken niet simpelweg te worden opgehaald uit het langetermijngeheugen, maar ook het werkgeheugen zou een rol kunnen spelen bij het uitvoeren van rekenbewerkingen. Aan dit onderzoek namen 162 kinderen deel uit groep 4, 5, 6 en 7 van het basisonderwijs (Mleeftijd = 9;6 jaar). Uit de Repeated Measures ANCOVA-analyse van de data bleek dat er geen hoofdeffecten van de verbale en visueel-ruimtelijke interferenties te zien waren. Ook werd er geen interactie-effect gevonden; kinderen scoorden niet lager op een interferentie-conditie vergeleken met de basisconditie ongeacht hun niveau van taalvaardigheid. Accuratesse van de gegeven antwoorden werd gemeten, waarbij een plafondeffect optrad. Hierdoor werd niet voldaan aan de voorwaarde van normaliteit. Daarnaast werd de verwachte afname in accuratesse niet gevonden bij de interferentiecondities ten opzichte van de basisconditie, wat wellicht kan betekenen dat de rekenfeiten deels wel geautomatiseerd zouden zijn. Verder onderzoek naar de rol van taalvaardigheid en het werkgeheugen bij het uitvoeren van rekenbewerkingen is van groot belang.