Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMoort, M.L. van
dc.contributor.authorTubben, M.H.W.
dc.date.accessioned2021-03-03T19:00:12Z
dc.date.available2021-03-03T19:00:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39057
dc.description.abstractTijdens het lezen van teksten zijn lezers voortdurend bezig met het ontwikkelen van tekstbegrip. Dit doen zij door het vormen en updaten van hun situatiemodel (O’Brien et al., 1998). Om het situatiemodel te beschermen tegen incorrecte informatie controleren lezers de binnenkomende informatie op correctheid via het proces van validatie (Singer, 2006). Dit validatieproces kan van invloed zijn op online tekstverwerking en de offline mentale representatie van de gelezen tekst. Deze studie onderzoekt de invloed van de correctheid van informatie op leestijd en het onthouden van die informatie. Dit is gedaan door een experiment uit te voeren onder HBO-/WO-studenten van 18-35 jaar. De participanten lazen teksten die ofwel correcte, ofwel incorrecte informatie bevatten en de dag daarna maakten zij een geheugentaak. Uit de resultaten is gebleken dat participanten langer doen over het lezen van incorrecte informatie dan correcte informatie (het zogeheten inconsistency effect (Cook & O’Brien, 2014; Van Moort et al., 2018; Van Moort et al., n.d.)). Daarnaast werd de incorrecte informatie minder goed onthouden dan de correcte informatie. Dit ondersteunt eerdere theorieën over tekstverwerking en validatie, namelijk dat lezers meer moeite hebben met incorrecte informatie dan met correcte informatie (Van Moort et al., n.d.). Hoewel het wel verwacht werd, is er geen relatie gevonden tussen de grootte van het inconsistency effect en de mate van onthouden. Omdat deze relatie vanuit theorie bezien aannemelijk is, is er waarschijnlijk een methodologische verklaring voor het niet vinden ervan. Vervolgonderzoek zou hier aandacht aan moeten besteden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent192536
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleValidatie in tekstverwerking
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record