Beter Nederlands leren door correctieve feedback? Een experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van recasts bij volwassen NT2-cursisten
Summary
In dit onderzoek is de effectiviteit onderzocht van de meest gebruikte vorm van mondelinge correctieve feedback in het tweedetaalonderwijs: de recast. Eerder onderzoek richtte zich voornamelijk op het Engels als tweede taal en gebruikte verschillende operationalisaties van recasts, wat voor wisselende resultaten zorgde. In het huidige onderzoek zijn volwassen cursisten Nederlands als tweede taal (NT2) getest en zijn de meest effectieve kenmerken van recasts gecombineerd. Met een experimenteel pretest-test-posttestontwerp is de volgende hoofdvraag onderzocht: In hoeverre hebben recasts effect op het leren van Nederlands als tweede taal door late T2-leerders? Tijdens een mondelinge verteltaak ontving de feedbackgroep (N = 7) recasts van de onderzoeker en ontving de controlegroep (N = 8) geen correctieve feedback. Uit de resultaten bleek dat de feedbackgroep niet meer fouten kon corrigeren in de latere posttest dan de controlegroep, ondanks een percentage van 90 % succesvolle uptake van de recasts tijdens de mondelinge taak. Vervolgonderzoek is nodig naar de ontwikkeling van valide meetinstrumenten waarmee de leereffecten van correctieve feedback in het NT2-onderwijs gemeten kunnen worden.