Vrouwen en auto’s? Een Nederlands perspectief op de veranderende representatie van vrouwen in relatie tot auto’s tussen 1965-1979
Summary
Onderzoek naar veranderende genderrepresentaties binnen autocultuur betreft zijn voornamelijk gestoeld op veranderende representaties van vrouwen in Amerikaanse populaire cultuur. In dit onderzoek staat de vraag centraal of de representatie van vrouwen in relatie tot auto’s in Nederland tussen 1965-1979 veranderde. Uit de bestaande Amerikaanse literatuur vloeiden zes representaties, waarbij de afwezige vrouw, de vrouw als passagier en lustobject een traditionele rol betekenden en de vrouw als bestuurder, consument en liefhebber progressief waren. Vanuit een analyse van de Nederlandse geïllustreerde tijdschriften Kampioen en Libelle bleek dat de representatie van vrouwen in relatie tot auto’s door gewijzigde materiële omstandigheden, toegenomen automobiliteit en vrouwenemancipatie veranderde – in Kampioen laat de redactie stereotyperingen rondom autocultuur los en verschijnen in 1979 auto-advertenties in Libelle. Alhoewel er sprake was van progressie, werd de Nederlandse vrouw, in tegenstelling tot de Amerikaanse vrouw, gedurende de jaren 1970 geen sleutelcomponent in de automarkt en was zij voor de auto-industrie hoofdzakelijk relevant in gezinsverband.