View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen Psychologische Basisbehoeften, Health en Personal Resources, Motivatie en Welzijn van Basisschoolleerkrachten

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis (late)_6264921_attempt_2019-06-18-00-00-28_Masterthesis_17062019_Tessa Dijkstra_6264921.pdf (859.0Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Dijkstra, T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is een groot tekort aan basisschoolleerkrachten geconstateerd en het lerarentekort blijft groeien. Er liggen enkele werkstressoren ten grondslag aan het lerarentekort. Zo ook de werkstressor autonomie. Autonomie is een van drie psychologische basisbehoeften, naast verbondenheid en competentie, en is essentieel voor het prognosticeren van de motivatie en welzijn van individuen. Naast de psychologische basisbehoeften blijken ook enkele health en personal resources een rol te spelen bij het prognosticeren van motivatie en welzijn. In de huidige studie is onderzoek verricht naar de unieke associatie van de behoeftebevrediging met de motivatie en het welzijn van basisschoolleerkrachten wanneer health en personal resources in acht genomen worden. In totaal hebben 122 basisschoolleerkrachten deelgenomen aan het kwantitatieve webbased survey-onderzoek. Er zijn multipele regressieanalyses uitgevoerd om de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten van de huidige studie laten zien dat de bevrediging van de basisbehoeften en health resources positive uitkomsten kent voor de motivatie en het welzijn van basisschoolleerkrachten. Er is onvoldoende bewijs gevonden dat de personal resources bijdragen aan de motivatie en het welzijn. Toekomstig onderzoek naar dit onderwerp is noodzakelijk om de reden dat het lerarentekort niet mag groeien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38898
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo