View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Associaties tussen Ervaren Peerbeoordeling, Voorwaardelijke Factoren van Peerbeoordeling, Ervaren Competentie en Motivatie van medewerkers

        Thumbnail
        View/Open
        Resit thesis (AVT)_6249140_attempt_2019-07-15-14-57-49_Master thesis 2018-2019_ D. de Geit (6249140).pdf (1.872Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Geit, D. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De manier waarop prestatiebeoordeling van medewerkers plaatsvindt, verandert. De sociale context speelt op dit moment een belangrijke rol. Een voorbeeld hiervan is dat peers worden betrokken in het overdragen van informatie over performances van medewerkers middels peerassessments. Omdat deze beoordelingen implicaties kunnen hebben voor de motivatie en ervaren competentie van medewerkers is in dit onderzoek naar aanleiding van bestaande onderzoeksresultaten bekeken wat de associaties zijn van ervaren peerbeoordeling van competentie, ervaren competentie en intrinsieke, extrinsieke en amotivatie. Verder blijkt dat dat behoefteondersteuning implicaties heeft voor intrinsieke motivatie en dat bepaalde voorwaardelijke factoren van peerbeoordeling invloed hebben op de validiteit en algemene betrouwbaarheid van peerbeoordelingen. Hierdoor is onderzocht of behoefteondersteuning door peers en voorwaardelijke factoren van peerbeoordeling de associaties tussen peerbeoordeling, ervaren competentie en motivatie modereren. In totaal hebben 118 participanten (89 vrouwen, 29 mannen, Mleeftijd = 30-40 jaar, leeftijd range = 20-60+) deelgenomen aan een online survey en zijn er multiple regressies uitgevoerd om de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten laten zien dat ervaren peerassessment een significante associatie heeft met zowel ervaren competentie als intrinsieke motivatie. Onvoldoende bewijs is gevonden voor de moderatie van behoefteondersteuning en voorwaardelijke factoren van peerbeoordeling. Implicaties worden bediscuteerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38895
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo