De Associaties tussen Ervaren Peerbeoordeling, Voorwaardelijke Factoren van Peerbeoordeling, Ervaren Competentie en Motivatie van medewerkers
Summary
De manier waarop prestatiebeoordeling van medewerkers plaatsvindt, verandert. De sociale context speelt op dit moment een belangrijke rol. Een voorbeeld hiervan is dat peers worden betrokken in het overdragen van informatie over performances van medewerkers middels peerassessments. Omdat deze beoordelingen implicaties kunnen hebben voor de motivatie en ervaren competentie van medewerkers is in dit onderzoek naar aanleiding van bestaande onderzoeksresultaten bekeken wat de associaties zijn van ervaren peerbeoordeling van competentie, ervaren competentie en intrinsieke, extrinsieke en amotivatie. Verder blijkt dat dat behoefteondersteuning implicaties heeft voor intrinsieke motivatie en dat bepaalde voorwaardelijke factoren van peerbeoordeling invloed hebben op de validiteit en algemene betrouwbaarheid van peerbeoordelingen. Hierdoor is onderzocht of behoefteondersteuning door peers en voorwaardelijke factoren van peerbeoordeling de associaties tussen peerbeoordeling, ervaren competentie en motivatie modereren. In totaal hebben 118 participanten (89 vrouwen, 29 mannen, Mleeftijd = 30-40 jaar, leeftijd range = 20-60+) deelgenomen aan een online survey en zijn er multiple regressies uitgevoerd om de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten laten zien dat ervaren peerassessment een significante associatie heeft met zowel ervaren competentie als intrinsieke motivatie. Onvoldoende bewijs is gevonden voor de moderatie van behoefteondersteuning en voorwaardelijke factoren van peerbeoordeling. Implicaties worden bediscuteerd.