Sekse verschillen op het gebied van basisvaardigheden rekenen in groep 3 en groep 7
Author
Bakkers, H.
Metadata
Show full item recordSummary
Doel. Doel van deze studie was om na te gaan of er verschillen bestaan tussen jongens en meisjes op het gebied van basisvaardigheden rekenen in groep 3 en groep 7. Methode. Het onderzoek werd uitgevoerd onder twee groepen leerlingen, afkomstig van 2 basisscholen. In groep 3 waren 97 leerlingen betrokken en in groep 7 waren 91 leerlingen betrokken. Alle leerlingen maakten twee toetsen (een niveautoets en een automatiseringstoets) met verschillende soorten sommen. Bij groep 3 bestonden de sommen uit optelsommen en aftreksommen. Voor groep 7 kwamen hier vermenigvuldigsommen bij. Resultaten. De resultaten lieten zien dat er in groep 3 een verschil was tussen jongens en meisjes bij zowel de optelsommen als de aftreksommen. In groep 7 was er geen verschil voor optelsommen en vermenigvuldigsommen en wel een significant verschil voor aftreksommen. Het verschil tussen jongens en meisjes bij de aftreksommen verdween nadat er gecorrigeerd was voor leerlingen met de twee hoogste waardes. Het gevonden verschil was overal in het voordeel van de jongens. Conclusie. De resultaten sluiten niet aan bij de verwachting dat er in groep 3 geen verschil tussen jongens en meisjes zou bestaan op het gebied van basisvaardigheden rekenen. Ook sluiten de resultaten niet aan bij de verwachting dat er in groep 7 verschillen tussen jongens en meisjes zouden bestaan op het gebied optelsommen en keersommen. De resultaten ondersteunen de verwachting voor de aftreksommen in groep 7. Bij de aftreksommen in groep 7 zijn er verschillen tussen jongens en meisjes die verdwijnen nadat gecorrigeerd is voor de extreme scores aan de bovenkant. Vanwege de beperkingen die dit onderzoek heeft wordt aanbevolen om nader onderzoek uit te voeren naar verschillen tussen jongens en meisjes op het gebied van basisvaardigheden rekenen in groep 3 en groep 7.