Het effect van split-attention op leerresultaten, cognitieve belasting en efficiëntie.
Summary
Het onderwerp van deze masterthesis is de split-attention met fysieke materialen en tekst. Een reden voor dit onderzoek was dat er niet veel onderzoek is gedaan naar split-attention met fysiek materiaal in het basisonderwijs. De onderzoeksvraag luidde: wat is het effect van split-attention met fysiek materiaal en tekst op leerprestaties, efficiëntie en cognitieve vaardigheden voor leerlingen in het basisonderwijs? De hypothese was dat als tekst en fysiek materiaal geïntegreerd gepresenteerd werden, dit zou resulteren in hogere leerprestaties, lage cognitieve belasting en hoge efficiëntie. 128 participanten (Mage = 8.95, SD = 0.50) waarvan 60 jongens (Mage = 8.96, SD = 0.76) en 66 meisjes (Mage = 8.97, SD = 0.80) uit groep 5 en 6 participeerden in dit onderzoek. Het onderzoeksdesign was een 2x1 design en er werd gebruik gemaakt van onafhankelijke t-testen om de hypotheses te toetsen. De cognitieve belasting werd gemeten door de (secundaire taak) en met hulp van de efficiëntiescore werden mentale inspanning en leerprestaties gecombineerd. Er zijn geen significante resultaten gevonden uit de onafhankelijk t-testen op leerresultaten, cognitieve belasting en efficiëntie.