View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wie leidt? De positionering van teacher leaders in schoolorganisaties. Een exploratief onderzoek naar de verwerving en toekenning van leiderschap aan de informele leider.

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_6210392_attempt_2019-06-07-14-35-32_MasterThesis_SannevanEsveld_6210392.pdf (1.338Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Esveld, S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie concentreerde zich op welke relationele acties teacher leaders inzetten om informeel leiderschap in hun organisatie te verwerven en toegekend te krijgen. Naar aanleiding van onderzoek in de literatuur werden een drietal relationele acties geconstateerd van teacher leaders, namelijk (a) individueel prominent zijn, (b) zelfmonitoring en (c) geloofwaardigheid. De onderzoeksvraag van deze studie luidde: ‘Welke acties leiden tot het verwerven en toegekend krijgen van leiderschap als informele leider in de rol van teacher leader?’. Door middel van diepte-interviews zijn elf teacher leaders bevraagd. Daarnaast zijn door een online vragenlijst drie collega’s van teacher leaders bevraagd. De resultaten toonden aan dat teacher leaders zes acties inzetten, waarvan zelfmonitoring, geloofwaardigheid, netwerken en het hebben van een helikopterview werden bevestigd door collega’s. Collectieve instemming bleek een belangrijk onderdeel van leiderschap toekennen. Suggesties voor vervolgonderzoek richten zich op factoren die teacher leadership beïnvloeden en de rol van volgers. Praktische implicaties van dit onderzoek richten zich op teacher leaders en de Master Leren en Innoveren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38875
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo