Wie leidt? De positionering van teacher leaders in schoolorganisaties. Een exploratief onderzoek naar de verwerving en toekenning van leiderschap aan de informele leider.
Summary
Deze studie concentreerde zich op welke relationele acties teacher leaders inzetten om informeel leiderschap in hun organisatie te verwerven en toegekend te krijgen. Naar aanleiding van onderzoek in de literatuur werden een drietal relationele acties geconstateerd van teacher leaders, namelijk (a) individueel prominent zijn, (b) zelfmonitoring en (c) geloofwaardigheid. De onderzoeksvraag van deze studie luidde: ‘Welke acties leiden tot het verwerven en toegekend krijgen van leiderschap als informele leider in de rol van teacher leader?’. Door middel van diepte-interviews zijn elf teacher leaders bevraagd. Daarnaast zijn door een online vragenlijst drie collega’s van teacher leaders bevraagd. De resultaten toonden aan dat teacher leaders zes acties inzetten, waarvan zelfmonitoring, geloofwaardigheid, netwerken en het hebben van een helikopterview werden bevestigd door collega’s. Collectieve instemming bleek een belangrijk onderdeel van leiderschap toekennen. Suggesties voor vervolgonderzoek richten zich op factoren die teacher leadership beïnvloeden en de rol van volgers. Praktische implicaties van dit onderzoek richten zich op teacher leaders en de Master Leren en Innoveren.