De Invloed van Relationeel Leiderschap op de Autonomie van Leerkrachten in het Nederlands Primair Onderwijs
Summary
Vandaag de dag heerst er ontevredenheid bij leerkrachten in het basisonderwijs door een te hoge werkdruk, weinig doorgroeimogelijkheden en een te laag salaris. Deze baanontevredenheid heeft een negatieve invloed op de prestatie van leerkrachten en daarmee komt ook de kwaliteit van het Nederlandse basisonderwijs in het gedrang. Uit onderzoek blijkt dat de mate van autonomie een positieve impact heeft op de baantevredenheid en dat de schoolorganisatie de autonomie kan ondersteunen. Dit kwalitatieve onderzoek richt zich op de vraag hoe het gedrag van leerkrachten en schooldirectie en hun relatie de ervaren autonomie van leerkrachten beïnvloedt. Dit is nog onvoldoende onderzocht binnen het Nederlandse onderwijs. De ervaringen van de medewerkers van de betreffende basisschool zijn bevraagd door middel van semigestructureerde interviews. Deze studie stelt zich tot doel inzicht te geven in de wijze waarop relationeel leiderschap de autonomie van leerkrachten kan ondersteunen, zodat deze kennis en inzichten een positieve bijdrage kunnen leveren aan de werktevredenheid van leerkrachten in het primair onderwijs. Het onderzoek toont vier interactiepatronen die beschrijven op welke manier verschillende sociale aspecten van relationeel leiderschap invloed hebben op de ervaren mate van autonomie van leerkrachten.