Het effect van inlevingsvermogen op de individuele leeruitkomsten tijdens samenwerkend leren
Summary
In dit onderzoek staat de vraag centraal of inlevingsvermogen van invloed is op individuele leeruitkomsten tijdens samenwerkend leren. Dit onderzoek is gedaan vanuit het idee dat leerlingen elkaar beïnvloeden en dat de groepssamenstelling, met betrekking tot inlevingsvermogen, van invloed is. Door gebruik te maken van het Actor-Partner-Interdependence Model (APIM) is het actor-, partner- en interactie-effect onderzocht. Om een mogelijk effect van inlevingsvermogen op de individuele leeruikomsten te verklaren is aanvullend gekeken naar de interactie van 11 tweetallen.
Uit de analyses blijkt dat de individuele leeruitkomst alleen voorspeld kan worden door het sociale inlevingsvermogen van leerlingen en niet door het cognitieve inlevingsvermogen. Bij sociaal inlevingsvermogen is er sprake van een positief actor-effect, maar niet van een partner- en interactie-effect. De invloed van groepssamenstelling blijft daardoor onduidelijk. Interactie blijkt voorspellend te zijn voor de individuele leeruitkomst en met name helpend gedrag van hoge kwaliteit heeft hierbij een positief effect op de leeruitkomsten. De gevonden resultaten zorgen voor meer kennis over hoe inlevingsvermogen bijdraagt aan de individuele leeruitkomst tijdens samenwerkend leren en bieden handvaten voor vervolgonderzoek.