Ondernemers Perspectief: Invloed van Motivatie op Ecologische Duurzaam Ondernemerschap
Summary
Toenemende milieuproblemen en de druk van het ecologisch systeem zorgen ervoor dat ondernemers meer druk ervaren om duurzaamheid aan te pakken in de activiteiten van hun onderneming. Ecologisch duurzaam ondernemerschap is een specifiek fenomeen van het duurzaam ondernemerschap waarbij een nadruk wordt gelegd op het ecologische aspect van duurzame ontwikkeling. De case studie vond plaats bij 17 (mede)oprichters van een ecologisch duurzaam ondernemerschap. De resultaten suggereren dat de motivatie om ecologisch duurzaam te ondernemen kan variëren van het oneens zijn met en het willen verbeteren van de huidige industrie en duurzame waarden. De ecologisch duurzaam ondernemer lijkt een specifiek wereldbeeld te hebben en probeert dit te realiseren. Dit toont parallellen met wat er geschreven is over het constructivistisch narcisme. In dit onderzoek komt naar voren dat de motivatie van de ecologisch duurzaam ondernemer meer complementair dan concurrerend is ten opzichte van de strategische acties, de uitdagingen en de bedrijfsresultaten. Een verklaring zou kunnen zijn dat de duurzame waarden en de overtuiging dat de ecologisch duurzaam ondernemer de wereld kan verbeteren in het klimaat van de organisatie aanwezig is. Toekomstig onderzoek zou betrekking kunnen hebben op de relatie tussen ecologisch duurzaam ondernemers en de constructivistische narcisten.