Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKolkhuis Tanke, I.R.
dc.contributor.advisorWouters, P.J.M.
dc.contributor.authorSpaargaren, J.
dc.date.accessioned2021-02-15T19:00:40Z
dc.date.available2021-02-15T19:00:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38867
dc.description.abstractDe maatschappij verandert door aanhoudende technologische veranderingen en innovaties. Voor het onderwijs is het belangrijk om actueel te blijven en aansluiting te houden met nieuwe generaties leerlingen door bijvoorbeeld innovaties of vernieuwingen door te voeren en daarmee competitief en onderscheidend zijn van elkaar. Het onderwijs is een plek waar veel sociale uitwisseling plaatsvindt en de interactie tussen werknemer en de leidinggevende is een vorm van deze uitwisseling. Leidinggevenden kunnen veel invloed hebben op het innovatief gedrag van werknemers. Binnen commerciële organisaties is dit voldoende onderzocht maar in het onderwijs is hier nog weinig onderzoek naar gedaan. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van leiderschapsdynamieken op het innovatief werkgedrag van docenten. Daarbij is specifiek gekeken naar welke dynamieken tussen leidinggevende en medewerker een stimulerende of belemmerende invloed hebben op innovatief werkgedrag. Om dit te onderzoeken zijn semi-gestructureerde interviews afgenomen bij de lesgevende docenten en de leidinggevenden. Deze interviews zijn geanalyseerd volgens de gefundeerde theorie. De resultaten laten zien dat communicatie, aansturing, ondersteuning en waardering, kennisdeling en vrijheid en autonomie het innovatief werkgedrag van medewerkers stimuleren. Een gebrek aan dezelfde begrippen belemmeren het innovatief werkgedrag. Ook is er in dit onderzoek gevonden dat een gebrek aan samenwerking tussen een leidinggevende en een medewerker innovatief werkgedrag belemmert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent564033
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van dynamieken tussen leidinggevende en medewerker op innovatief werkgedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsinnovatief werkgedrag, influence based leadership, dynamieken, leiderschap
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record