De relatie tussen de (adaptieve) begeleiding van de leerkracht bij samenwerkend leren en het samenwerkingsproces en de leerresultaten van de leerlingen.
Summary
Samenwerkend leren is een veelvoorkomend onderwerp binnen het onderwijsonderzoek. Eén van de onderwerpen waar onderzoek naar is gedaan, is de begeleiding van leerkrachten bij samenwerkend leren (Gillies & Boyle, 2010; Van Leeuwen et al., 2014). Echter is bij deze onderzoeken weinig tot geen aandacht voor de adaptiviteit van deze begeleiding. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van de (adaptieve) begeleiding van de leerkracht op het samenwerkingsproces en de leerresultaten van de leerlingen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de leerkrachten verschillen in de focus van hun begeleiding. Ook de manier waarop ze de begeleiding vorm hebben gegeven, verschilt tussen de vier leerkrachten. Er is in de begeleiding geen significant verschil zichtbaar tussen de sterke en zwakke leerlingen. In de kwalitatieve analyse waren echter wel kleine verschillen te onderscheiden. De verschillende manieren van begeleiding van de leerkrachten was niet van invloed op het samenwerkingsproces en de leerresultaten van de leerlingen. Tevens waren hierbij geen verschillen zichtbaar tussen sterke en zwakke leerlingen. Conclusies en implicaties zullen in dit onderzoek worden toegelicht.