View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Explanation Prompts in een Samenwerkingstaak op de Leerling Prestaties en het Competentiegevoel van Groep 7/8 Leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_5496977_attempt_2019-06-10-19-06-11_Ma thesis Jeanine Kool 10 juni 2019.pdf (1.483Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Kool, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de invloed van explanation prompts in een samenwerkingstaak op de leerling prestaties en het competentiegevoel van groep 7/8 leerlingen onderzocht. Explanation prompts zijn hints die leerlingen stimuleren om elkaar uitleg te geven. 138 leerlingen hebben in tweetallen een wereldoriëntatietaak over Tanzania gemaakt. De helft van de leerlingen werd toegewezen aan de EP-groep en maakte de taak met explanation prompts. De andere helft van de leerlingen werd toegewezen aan de controlegroep en maakte de taak zonder explanation prompts. Zowel voorafgaand als na het maken van de taak hebben de leerlingen individueel een toets gemaakt over Tanzania. Daarnaast hebben de leerlingen een vragenlijst ingevuld over hun competentiegevoel met betrekking tot het maken van de taak. De resultaten wijzen uit dat de explanation prompts de leerling prestaties verhogen, indien de leerlingen alle prompts hadden uitgevoerd. De prompts hadden daarentegen geen invloed op het competentiegevoel van de leerlingen. Voor de praktijk betekent dit dat ontwerpers van samenwerkingstaken prompts zouden kunnen toevoegen, om het leren groep 7/8 leerlingen te stimuleren. Vervolgonderzoek zou de invloed van de prompts kunnen verklaren door na te gaan hoe de prompts de interactiepatronen tussen leerlingen beïnvloeden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38852
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo