View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Family Empowerment en Ouderlijke Stress op de Ontwikkeling van Functionele Vaardigheden bij Kinderen met Cerebrale Parese

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Poels, FFN-6540333.pdf (337.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Poels, F.F.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Omgevingsfactoren lijken van invloed op de ontwikkeling van de functionele vaardigheden ‘mobiliteit’ en ‘zelfverzorging’ bij kinderen met Cerebrale Parese (CP). Doel: Dit onderzoek analyseerde de relatie tussen de omgevingsfactoren ‘family empowerment’ en ‘ouderlijke stress’ op de ontwikkeling van deze vaardigheden bij 2 tot 3-jarige kinderen met CP. Methode: In totaal hebben 68 kinderen met CP en diens ouders deelgenomen aan dit onderzoek. De kinderen werden vanuit verschillende revalidatiecentra in Nederland zes maanden behandeld door een fysiotherapeut of ergotherapeut, waarbij voorafgaand aan het behandeltraject (T0), direct na het behandeltraject (T1) en drie maanden na het behandeltraject (T2) de ontwikkeling van functionele vaardigheden in kaart werd gebracht. Resultaten: De resultaten in dit onderzoek toonden een positieve significante relatie aan tussen de mate van family empowerment en de ontwikkeling van de functionele vaardigheid ‘mobiliteit’ en een negatieve relatie tussen de mate van family empowerment en ouderlijke stress. Een relatie tussen de mate van family empowerment en zelfverzorging, en ouderlijke stress en de ontwikkeling van functionele vaardigheden werd niet gevonden. Daarnaast bleek ouderlijke stress geen moderator op de family empowerment en de ontwikkeling van functionele vaardigheden. Conclusie: Family empowerment lijkt een belangrijke rol te spelen bij de ontwikkeling van functionele vaardigheden van jonge kinderen met CP. De invloed van ouderlijke stress op deze ontwikkeling wordt in dit onderzoek niet aangetoond.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38851
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo