De relatie van het sociaal zelfvertrouwen en het sociaal mediagebruik met het geslacht als moderator
Summary
Tieners spenderen tegenwoordig veel tijd op sociale media, waardoor het belangrijk is inzicht te verkrijgen in de effecten hiervan op het sociaal zelfvertrouwen, omdat dit nog sterk aan het ontwikkelen is. De relatie tussen het sociaal zelfvertrouwen en het sociale mediagebruik is onderzocht, met geslacht als moderator, zodat de relatie gespecificeerd wordt. Voor de huidige studie zijn de antwoorden van 1029 tieners tussen de 10 en 14 jaar, op de vragenlijsten ‘social media use’ en ‘social self-esteem’, gebruikt. De resultaten laten een significante positieve correlatie zien tussen het sociaal zelfvertrouwen en het sociale mediagebruik. Verder bleek het geslacht geen moderator te zijn in de relatie van het sociaal zelfvertrouwen en sociale mediagebruik. Geconcludeerd kan worden dat het sociaal zelfvertrouwen van tieners hoger is, wanneer iemand meer tijd spendeert op sociale media. Deze uitkomsten bieden nieuwe wetenschappelijke kennis en inzichten over de relatie van het sociaal zelfvertrouwen en het sociale mediagebruik bij jongens en meisjes.