180 Graden: hoe veranderen mensen van gedachte?
Summary
Literatuur over de confirmation bias stelt dat mensen niet snel van gedachte veranderen. Als
mensen een standpunt hebben zullen ze informatie subjectief verwerken om dit standpunt te
behouden. In dit onderzoek is gekeken naar 74 artikelen uit de Volkskrant waarin mensen
omschrijven hoe ze van gedachte zijn veranderd. In de artikelen van de Volkskrant is gezocht
naar factoren waardoor mensen wél van gedachte veranderen, en wat voor rol bijvoorbeeld
social persuasion kan spelen. Voor elk artikel is gekeken om wat voor standpunt het gaat. Ook
is er gekeken naar het moment waarop iemand van mening veranderde, het kantelpunt.
Verder is er inhoudelijk naar de artikelen gekeken om te zien of bepaalde patronen of
uitspraken in meerdere artikelen voorkomen. Uit analyse bleek dat bij sommige onderwerpen
bepaalde soorten kantelpunt eerder aanleiding geven om van mening te veranderen. Verder
bleken factoren zoals sociale omgeving en cognitive dissonance een rol spelen in het
overtuigingsproces. Ook bleek dat wisselen van standpunt over sommige onderwerpen niet
alleen kan leiden tot negatieve reacties vanuit je omgeving, maar ook tot negatieve
zelfreflectie. Hoewel de resultaten zijn gebaseerd op relatief kleine groepen bronmateriaal,
bieden deze een goed uitgangspunt voor verder onderzoek.