View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        180 Graden: hoe veranderen mensen van gedachte?

        Thumbnail
        View/Open
        Meij 5667291.pdf (249.6Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Meij, P. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Literatuur over de confirmation bias stelt dat mensen niet snel van gedachte veranderen. Als mensen een standpunt hebben zullen ze informatie subjectief verwerken om dit standpunt te behouden. In dit onderzoek is gekeken naar 74 artikelen uit de Volkskrant waarin mensen omschrijven hoe ze van gedachte zijn veranderd. In de artikelen van de Volkskrant is gezocht naar factoren waardoor mensen wél van gedachte veranderen, en wat voor rol bijvoorbeeld social persuasion kan spelen. Voor elk artikel is gekeken om wat voor standpunt het gaat. Ook is er gekeken naar het moment waarop iemand van mening veranderde, het kantelpunt. Verder is er inhoudelijk naar de artikelen gekeken om te zien of bepaalde patronen of uitspraken in meerdere artikelen voorkomen. Uit analyse bleek dat bij sommige onderwerpen bepaalde soorten kantelpunt eerder aanleiding geven om van mening te veranderen. Verder bleken factoren zoals sociale omgeving en cognitive dissonance een rol spelen in het overtuigingsproces. Ook bleek dat wisselen van standpunt over sommige onderwerpen niet alleen kan leiden tot negatieve reacties vanuit je omgeving, maar ook tot negatieve zelfreflectie. Hoewel de resultaten zijn gebaseerd op relatief kleine groepen bronmateriaal, bieden deze een goed uitgangspunt voor verder onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38845
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo