De Effecten van Formatieve Feedback op Zelfregulerende Leervaardigheden en de Motivatie bij Studenten
Summary
In dit onderzoek is het effect van formatieve feedback op het zelfregulerend leren en de motivatie bij eerstejaars studenten onderzocht. Formatieve feedback gericht op het proces stond hierbij centraal. Deze feedback gaat in op de onderliggende processen van een taak (Brookhart, 2017). Procesfeedback kan leiden tot verhoging van de zelfregulerende leervaardigheden en de motivatie van studenten (Brookhart, 2017). Aan dit onderzoek hebben 26 eerstejaars bachelor studenten deelgenomen. De participanten werden verdeeld over een experimentele en controleconditie. Gedurende zeven weken kregen studenten in beide condities feedback op algemene aspecten, aanvullend kregen studenten in de experimentele conditie procesfeedback. De zelfregulerende leervaardigheden, motivatie en ervaringen met de gekregen feedback zijn gemeten aan de hand van vragenlijsten. Met de docenten zijn diepte-interviews gehouden om te achterhalen hoe zij feedback hadden gegeven. Op de nameting zijn geen verschillen in zelfregulerende leervaardigheden, motivatie en de ervaren feedback gevonden. Wel zijn bij de controleconditie negatieve effecten gevonden tussen de voor- en nameting betreffende de zelfregulerende leervaardigheden. Daarnaast zijn voor de controleconditie zowel positieve als negatieve effecten
gevonden tussen de voor- en nameting betreffende de
motivatie. Tot slot kan feedback een positieve invloed
hebben op de intrinsieke motivatie en ‘hulp zoeken’
behorende bij zelfregulerende leervaardigheden.