View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Effecten van Formatieve Feedback op Zelfregulerende Leervaardigheden en de Motivatie bij Studenten

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_4237188_attempt_2019-06-10-15-11-59_Anne Sparidans - definitieve versie master thesis Educational Sciences- 4237188.pdf (1.059Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Sparidans, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is het effect van formatieve feedback op het zelfregulerend leren en de motivatie bij eerstejaars studenten onderzocht. Formatieve feedback gericht op het proces stond hierbij centraal. Deze feedback gaat in op de onderliggende processen van een taak (Brookhart, 2017). Procesfeedback kan leiden tot verhoging van de zelfregulerende leervaardigheden en de motivatie van studenten (Brookhart, 2017). Aan dit onderzoek hebben 26 eerstejaars bachelor studenten deelgenomen. De participanten werden verdeeld over een experimentele en controleconditie. Gedurende zeven weken kregen studenten in beide condities feedback op algemene aspecten, aanvullend kregen studenten in de experimentele conditie procesfeedback. De zelfregulerende leervaardigheden, motivatie en ervaringen met de gekregen feedback zijn gemeten aan de hand van vragenlijsten. Met de docenten zijn diepte-interviews gehouden om te achterhalen hoe zij feedback hadden gegeven. Op de nameting zijn geen verschillen in zelfregulerende leervaardigheden, motivatie en de ervaren feedback gevonden. Wel zijn bij de controleconditie negatieve effecten gevonden tussen de voor- en nameting betreffende de zelfregulerende leervaardigheden. Daarnaast zijn voor de controleconditie zowel positieve als negatieve effecten gevonden tussen de voor- en nameting betreffende de motivatie. Tot slot kan feedback een positieve invloed hebben op de intrinsieke motivatie en ‘hulp zoeken’ behorende bij zelfregulerende leervaardigheden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38836
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo