Opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs omtrent het bespreken van terrorisme met leerlingen.
Summary
De Nederlandse samenleving polariseert. Terrorisme kan hier een voedingsbodem voor zijn. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen komen in aanraking met terrorisme. Het bespreken van controversiële thema’s met leerlingen kan emotionele en maatschappelijke weerbaarheid vergroten. Echter worstelen leerkrachten met het bespreken van controversiële thema's, zoals terrorisme, met leerlingen. Opvattingen en het handelen van docenten in het voortgezet onderwijs omtrent het bespreken van terrorisme met leerlingen zijn reeds bekend, opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs omtrent dit thema zijn onbekend. Om succesvolle interventies voor het bespreken van terrorisme met basisschoolleerlingen te kunnen ontwerpen, dient men inzicht te hebben in de opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs aangaande het bespreken van terrorisme met leerlingen. In dit exploratieve onderzoek zijn aan de hand van semigestructureerde interviews opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs omtrent het bespreken van terrorisme met leerlingen in kaart gebracht. Po-leerkrachten bespreken terrorisme met leerlingen om weerbaarheid te vergroten bij leerlingen. Tijdens het bespreken van terrorisme houden po-leerkrachten rekening met verscheidene pedagogische en didactische aspecten zoals: een prettig klassenklimaat, en het informeren van leerlingen. Po-leerkrachten handelen soms twijfelachtig wanneer zij terrorisme bespreken met leerlingen. Zij ervaren een gebrek aan onder andere kennis en vaardigheden. Ook zijn zij bang om angst op te wekken bij hun leerlingen door terrorisme met hen te bespreken.