View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs omtrent het bespreken van terrorisme met leerlingen.

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_4152832_attempt_2019-06-10-23-14-16_Masterscriptie Elke Berghuis 4152832 .pdf (562.8Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Berghuis, E.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Nederlandse samenleving polariseert. Terrorisme kan hier een voedingsbodem voor zijn. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen komen in aanraking met terrorisme. Het bespreken van controversiële thema’s met leerlingen kan emotionele en maatschappelijke weerbaarheid vergroten. Echter worstelen leerkrachten met het bespreken van controversiële thema's, zoals terrorisme, met leerlingen. Opvattingen en het handelen van docenten in het voortgezet onderwijs omtrent het bespreken van terrorisme met leerlingen zijn reeds bekend, opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs omtrent dit thema zijn onbekend. Om succesvolle interventies voor het bespreken van terrorisme met basisschoolleerlingen te kunnen ontwerpen, dient men inzicht te hebben in de opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs aangaande het bespreken van terrorisme met leerlingen. In dit exploratieve onderzoek zijn aan de hand van semigestructureerde interviews opvattingen en het handelen van leerkrachten in het basisonderwijs omtrent het bespreken van terrorisme met leerlingen in kaart gebracht. Po-leerkrachten bespreken terrorisme met leerlingen om weerbaarheid te vergroten bij leerlingen. Tijdens het bespreken van terrorisme houden po-leerkrachten rekening met verscheidene pedagogische en didactische aspecten zoals: een prettig klassenklimaat, en het informeren van leerlingen. Po-leerkrachten handelen soms twijfelachtig wanneer zij terrorisme bespreken met leerlingen. Zij ervaren een gebrek aan onder andere kennis en vaardigheden. Ook zijn zij bang om angst op te wekken bij hun leerlingen door terrorisme met hen te bespreken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38833
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo