Home Literacy Environment van Dove/Slechthorende Kinderen
Summary
Om de ontwikkeling van geletterdheid bij dove/slechthorende (D/SH) kinderen te stimuleren moeten ouders een rijke home literacy environment (HLE) scheppen en hoge verwachtingen hebben van de toekomstige leesvaardigheden van hun D/SH kind (DesJardin, & Ambrose, 2010; Stobbart, & Alant, 2008). Daarnaast speelt ook de leesmotivatie van het D/SH kind een rol in het ontwikkelen van de geletterdheid (Parault, & Williams, 2009). Hoewel in de literatuur het belang van deze aspecten wordt benadrukt, is nog weinig bekend over hoe het in Nederland momenteel gesteld is met de HLE van D/SH kinderen, de verwachtingen van hun ouders over hun toekomstige leesvaardigheden en hun leesmotivatie. In het huidige onderzoek werd getracht meer inzicht te krijgen in de huidige HLE van Nederlandse D/SH kinderen en hoe deze samenhangen met de verwachtingen van hun ouders over hun toekomstige leesvaardigheden. Daarnaast werd gekeken naar welke rol de leesmotivatie van het kind hierin speelt. Hiertoe vulden 52 ouders van D/SH kinderen een online vragenlijst in. Hoewel een samenhang tussen de HLE en de verwachtingen van ouders in het huidige onderzoek niet werd gevonden, is het wel degelijk van belang dat ouders blijven investeren in het aanbieden van HLE activiteiten om de ontwikkeling van geletterdheid bij D/SH te stimuleren.