View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Home Literacy Environment van Dove/Slechthorende Kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_3932591_attempt_2019-06-10-21-18-41_3932591_NogaBloem_Masterthesis_HLE_DSHkinderen_100619.pdf (1015.Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Bloem, N.K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om de ontwikkeling van geletterdheid bij dove/slechthorende (D/SH) kinderen te stimuleren moeten ouders een rijke home literacy environment (HLE) scheppen en hoge verwachtingen hebben van de toekomstige leesvaardigheden van hun D/SH kind (DesJardin, & Ambrose, 2010; Stobbart, & Alant, 2008). Daarnaast speelt ook de leesmotivatie van het D/SH kind een rol in het ontwikkelen van de geletterdheid (Parault, & Williams, 2009). Hoewel in de literatuur het belang van deze aspecten wordt benadrukt, is nog weinig bekend over hoe het in Nederland momenteel gesteld is met de HLE van D/SH kinderen, de verwachtingen van hun ouders over hun toekomstige leesvaardigheden en hun leesmotivatie. In het huidige onderzoek werd getracht meer inzicht te krijgen in de huidige HLE van Nederlandse D/SH kinderen en hoe deze samenhangen met de verwachtingen van hun ouders over hun toekomstige leesvaardigheden. Daarnaast werd gekeken naar welke rol de leesmotivatie van het kind hierin speelt. Hiertoe vulden 52 ouders van D/SH kinderen een online vragenlijst in. Hoewel een samenhang tussen de HLE en de verwachtingen van ouders in het huidige onderzoek niet werd gevonden, is het wel degelijk van belang dat ouders blijven investeren in het aanbieden van HLE activiteiten om de ontwikkeling van geletterdheid bij D/SH te stimuleren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38828
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo