Invloed van Keuzevrijheid binnen Inductiebegeleiding op Motivatie van Startende Docenten
Summary
Het Voortgezet Onderwijs (VO) kampt met een hoog uitstroompercentage van startende docenten, waarvoor inductiebegeleiding internationaal als populaire oplossing wordt gezien. Hoewel de motivatie van startende docenten binnen inductiebegeleiding wordt verhoogd door het bieden van keuzevrijheid en aansluiting op persoonlijke behoeften, blijkt uit initiële verkenning dat dit amper wordt geboden binnen de begeleiding in Nederland. Hierom heeft deze studie zich gericht op het onderzoeken van de invloed van keuzevrijheid, die starters in het VO ervaren betreffende professionaliseringsactiviteiten binnen hun inductiebegeleiding, op hun motivatie. In deze studie zijn 12 docenten van zes verschillende scholen geïnterviewd die deze inductiebegeleiding drie jaar lang hebben ontvangen. In deze interviews is gevraagd welke invloed de ervaren keuzevrijheid op hun motivatie heeft gehad binnen specifieke activiteiten. Uit de resultaten blijkt dat een beperkte keuzevrijheid in activiteiten die uit een-op-een begeleiding bestaan geen negatieve invloed op de motivatie van de docenten heeft gehad. Dit betekent dat de relationele dynamiek binnen deze een-op-een begeleiding belangrijker voor de motivatie van de startende docent lijkt te zijn dan de ervaren keuzemogelijkheden. Deze bevinding suggereert dat meer ruimte binnen inductiebegeleiding moet worden geboden voor vormen van een-op-een begeleiding die startende docenten zodanig motiveren, zodat de uitstroom van startende docenten beperkt kan worden.