Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMooldijk, Ad
dc.contributor.authorMaes, J.
dc.date.accessioned2021-02-08T19:00:16Z
dc.date.available2021-02-08T19:00:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38813
dc.description.abstractAls gevolg van weinig overleg tussen de secties en verschillen in taal en notatie sluiten de programma’s van wiskunde en natuurkunde op het Goois lyceum niet op alle punten even goed op elkaar aan. Twee onderwerpen die elkaar beter aan kunnen vullen zijn de kinematica vanuit de natuurkunde en de afgeleide vanuit de wiskunde. In klas 4 vwo wiskunde B bleek uit vooronderzoek dat conceptueel begrip van de afgeleide bij leerlingen beperkt is. Veelvoorkomende problemen waar zij tegen aanliepen bij het leren van de afgeleide zijn weinig inzicht in achterliggende concepten, de overgang van lokaal naar globaal, en toepassen en transfer. In mijn onderzoek wordt dit leerprobleem gedeeltelijk opgelost door geïntegreerd differentiaalrekening-kinematica onderwijs aan te bieden in de vorm van door mij ontworpen 3-lessen-op-een-rij, bestaande uit een practicum, diverse opgaven over de afgeleide in een kinematica context en een onderwijsleergesprek over de overeenkomsten en verschillen tussen de afgeleide bij wiskunde en natuurkunde. Hiermee wordt aangesloten op de onderzoeksvraag: in hoeverre verminderen de veelvoorkomende problemen die leerlingen hebben bij het leren van de afgeleide gedurende een reeks van 3-lessen-op-een-rij waarin zij geïntegreerd differentiaalrekening-kinematica onderwijs aangeboden hebben gekregen? Aan dit onderzoek nemen drie focusleerlingen deel, die beogen klas 4 vwo wiskunde B goed te representeren. De ingezette middelen voor dataverzameling zijn uitwerkbijlages en interviews. De data worden geanalyseerd door een hypothetisch en actueel leertraject te vergelijken. Uit het onderzoek komt naar voren dat de veelvoorkomende problemen die de (focus)leerlingen hebben bij het leren van de afgeleide verminderen gedurende de reeks van 3-lessen-op-een-rij.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6257456
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlegeïntegreerd differentiaalrekening-kinematica onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsafgeleide, kinematica, wiskunde, natuurkunde, educatief ontwerponderzoek
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Natuurkunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record