Goed opgelicht of goed voorgelicht? Een bronnen- en vignetonderzoek naar de onbekende wereld van creditboys en de daarbij horende perceptie en behoefte van jongeren.
Summary
Uit de beschikbare gegevens en verhalen van slachtoffer van creditboys blijkt dat er in Nederland een nieuwe vorm van fraude is ontstaan. Omdat er jaarlijks honderden meldingen binnenkomen van jongeren die slachtoffer zijn geworden, lijkt het noodzakelijk om jongeren in de toekomst weerbaarder te maken tegen creditboys.
Allereerst wordt daarom de geheimzinnige wereld van creditboys uitgebreid onderzocht middels bronnenonderzoek. Hierdoor wordt een beter beeld gevormd van creditboys, hun werkwijze en de slachtoffers. Deze inzichten worden vervolgens getoetst aan bestaande literatuur en verhalen van slachtoffers van creditboys. Hierdoor is een duidelijk beeld ontwikkeld van de interactie tussen creditboy en potentieel slachtoffer, het groomingsproces. Dit proces is op verschillende manieren beschreven in vignetten.
In totaal zijn er drie vignetten opgesteld. Het doel van de vignetten is om de respondenten mee te nemen in het groomingsproces om vervolgens te onderzoeken hoe zij interacteren met de creditboy. Door potentiële slachtoffers met creditboys te laten interacteren, wordt enerzijds inzicht geboden in de onbekende wereld van creditboys. Anderzijds wordt de problematiek vanuit de jongeren aangegrepen. Dit zal een ander licht schijnen op het probleem, waardoor naar verwachting nieuwe inzichten verkregen worden.
Het gedrag van de respondenten in interactie met de creditboy wordt onderzocht. Herkent het potentiële slachtoffer het gevaar en de creditboy? Gaat de respondent überhaupt mee in het groomingsproces en zo ja, is diegene bereid om een telefoonabonnement af te sluiten? Middels de vignetten komen dergelijke gedragingen naar voren. Door vervolgens met de respondenten te reflecteren op het vertoonde gedrag en de ervaring met de creditboy, kunnen verklaringen worden gegeven voor het vertoonde gedrag. Achteraf weten jongeren hoe creditboys te werk gaan, waardoor de behoeften bij hen worden uitgevraagd. Waar hebben jongeren behoefte aan om volgens henzelf geen slachtoffer te worden? Ook doen jongeren nog enkele aanbevelingen om het probleem in te toekomst in te kunnen perken.
Binnen dit rapport is daarom de onbekende wereld van creditboys inzichtelijk gemaakt. Ook is gepoogd een bijdrage te leveren aan een oplossing door het probleem vanuit de perceptie van jongeren aan te grijpen. Uit dit onderzoek blijkt daarom dat jongeren en experts op het gebied van creditboys eenstemmig zijn over een oplossing voor het probleem: Jongeren dienen beter geïnformeerd te worden over creditboys en de bijbehorende gevaren. De respondenten binnen dit onderzoek geven verder enkele concrete aanbevelingen voor overheden en telecomproviders hoe zij denken dat jongeren het beste geïnformeerd kunnen worden. Aan het slot van dit rapport worden daarom enkele adviezen gegeven voor het inperken van de creditboy problematiek in Nederland.