View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen individuele- en omgevingsrisicofactoren en psychosociale problematiek binnen jongeren in klas 4 van het voortgezet onderwijs: Een vergelijking tussen de SDQ en de MHI-5

        Thumbnail
        View/Open
        Master thesis - Westenbroek.pdf (571.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Westenbroek, L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om de psychosociale ontwikkeling van jeugdigen te monitoren worden op dit moment twee vragenlijsten gebruikt binnen de Gezondheidscheck van de stad Utrecht, namelijk de SDQ en MHI-5. Beide vragenlijsten meten de psychosociale gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat verschillende jeugdigen gesignaleerd worden door de SDQ in vergelijking met de MHI-5. Onbekend is of er ook verschillen zijn tussen een verhoogde score op de SDQ en de MHI-5 wat betreft de samenhang met individuele en omgevingsrisicofactoren voor psychosociale problematiek. Dit wordt in het huidige onderzoek onderzocht met betrekking tot klas 4 van het voortgezet onderwijs. Er is gebruikgemaakt van de data uit 2017-2018 van de Gezondheidscheck van de Gemeente Utrecht met 4569 leerlingen. In lijn met de hypotheses blijkt dat individuele variabelen sterker samenhangen met een verhoogde score op psychosociale problematiek dan omgevingsvariabelen. Ook zijn er verschillen tussen de factoren die samenhangen met een verhoogde score op de SDQ in vergelijking met de MHI-5. Het huidige onderzoek biedt meer zicht op de samenhang tussen verschillende risico- en beschermende factoren en een verhoogde score op twee veelgebruikte instrumenten voor de vroegsignalering van psychosociale problematiek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38783
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo