De samenhang tussen individuele- en omgevingsrisicofactoren en psychosociale problematiek binnen jongeren in klas 4 van het voortgezet onderwijs: Een vergelijking tussen de SDQ en de MHI-5
Summary
Om de psychosociale ontwikkeling van jeugdigen te monitoren worden op dit moment twee vragenlijsten gebruikt binnen de Gezondheidscheck van de stad Utrecht, namelijk de SDQ en MHI-5. Beide vragenlijsten meten de psychosociale gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat verschillende jeugdigen gesignaleerd worden door de SDQ in vergelijking met de MHI-5. Onbekend is of er ook verschillen zijn tussen een verhoogde score op de SDQ en de MHI-5 wat betreft de samenhang met individuele en omgevingsrisicofactoren voor psychosociale problematiek. Dit wordt in het huidige onderzoek onderzocht met betrekking tot klas 4 van het voortgezet onderwijs. Er is gebruikgemaakt van de data uit 2017-2018 van de Gezondheidscheck van de Gemeente Utrecht met 4569 leerlingen. In lijn met de hypotheses blijkt dat individuele variabelen sterker samenhangen met een verhoogde score op psychosociale problematiek dan omgevingsvariabelen. Ook zijn er verschillen tussen de factoren die samenhangen met een verhoogde score op de SDQ in vergelijking met de MHI-5. Het huidige onderzoek biedt meer zicht op de samenhang tussen verschillende risico- en beschermende factoren en een verhoogde score op twee veelgebruikte instrumenten voor de vroegsignalering van psychosociale problematiek.