Influencers als fans: Een onderzoek naar de positionering van social media influencers binnen de fancultuur van Euphoria.
Summary
In deze master thesis wordt de veranderende relatie tussen fans en producenten in de digitale economie verder blootgelegd aan de hand van een thematische analyse naar het fenomeen ‘influencers als fans’. De make-up trend op sociale media rondom de televisieserie Euphoria dient hier als case study. Ik concludeer dat de gift culture, die Hellekson en Sabotini als inherent aan fanculturen omschrijven, niet van toepassing is binnen de context van het fenomeen van influencers als fans. Door alle fanactiviteiten te conceptualiseren als vormen van arbeid, wordt duidelijk dat er tussen mediaproducenten, de influencer-fans en andere fans van Euphoria sprake is van een uitwisseling van arbeid in plaats van een uitwisseling van geschenken. De influencer-fans voeren arbeid uit voor de mediaproducenten, maar de influencers hebben ook eigen fans die arbeid voor hen verrichten. De influencer-fans zijn hier een voorbeeld van fans die hun content naar eigen gewin gecommodificeerd. Abigail De Kosnik en Nele Noppe pleiten hier respectievelijk al voor in 2009 en 2011. Dit is een empowerment voor fans in het algemeen. De afwijkende relatie tussen influencer-fans en andere fans van Euphoria heeft vervolgens meerdere gevolgen voor de positie van de influencers binnen de hiërarchische fancultuur van Euphoria. Ik maak hier gebruik van de pijlers van kapitaal van Pierre Bourdieu om de hiërarchische aard van fanculturen te onderbouwen. Ik concludeer dat de influencers zich op verschillende manieren positioneren binnen de hiërarchische structuren door middel van het opbouwen van cultureel en sociaal kapitaal binnen de fancultuur van Euphoria.