Meertaligheid op de pabo - Onderzoek naar hoe meertaligheid op de pabo wordt onderwezen aan toekomstige leerkrachten en wat de wensen en struikelblokken van pabo’s zijn bij een meertalige didactiek
Summary
Met nieuwe kerndoelen op komst zal meertaligheid een verplicht onderdeel worden binnen het basisonderwijs. Dit betekent dat zittende en toekomstige leerkrachten een didactiek moeten kunnen voeren waarbinnen meertaligheid en talensensibilisering een rol speelt. In meerdere recente onderzoeken is aangegeven dat toekomstige leerkrachten toch nog niet altijd het gevoel hebben voorbereid te zijn op de meertaligheid in de klas. Ook is in recente interviews aangegeven dat het onderwijs over meertaligheid op de pabo’s nog te wensen overlaat. Om die reden is in dit onderzoek gekeken naar hoe meertaligheid op de pabo’s wordt aangeboden en wat de wensen en struikelblokken van pabo’s zijn in het onderwijzen van een meertalige didactiek.
Voor dit onderzoek zijn twee deelonderzoeken uitgevoerd. Allereerst zijn de landelijke kennisbases van de pabo geanalyseerd. In deze documenten staan alle vaardigheidseisen van afgestudeerde leerkrachten beschreven. Er is gekeken of meertaligheid in deze eisen ook terugkomt en hoe dit dan tot uiting komt. Het tweede deelonderzoek bestaat uit een zevental interviews met pabodocenten uit verschillende regio’s. In deze interviews zijn drie thema’s besproken: wat wordt er nu op de pabo’s gedaan, wat zijn de ervaringen daarmee en wat zijn de wensen voor de toekomst? Hiermee is geprobeerd in kaart te brengen wat er op dit moment op de pabo’s wordt gedaan aan meertalige didactiek.