View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vooroordelen van leerkrachten over SES: Effecten op behoefte-ondersteunend leerkrachtgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        MasterThesis Julie van der Krabben 2020.pdf (776.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Krabben, J.E. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Middels een vignet-gebaseerd experimenteel onderzoek is nagegaan in hoeverre leerkrachten minder behoefte-ondersteuning bieden aan leerlingen met een lage sociaaleconomische status (SES) en in hoeverre dit verklaard kan worden door de impliciet gemeten vooroordelen van leerkrachten ten aanzien van SES. Tevens is onderzocht of de SES van de leerkracht invloed heeft op de differentiatie in behoefte-ondersteuning leerkrachtgedrag. De vooroordelen van leerkrachten ten opzichte van leerlingen met verschillende SES, zijn gemeten middels de Impliciete-Associatie Test (IAT). Middels vragenlijsten en vignetten, waarbij leerlingbeschrijvingen gelijk bleven en de SES is gevarieerd op basis van de voornaam, is de mate van behoefte-ondersteunend leerkrachtgedrag bepaald. Door leerlingkenmerken zoals prestatie te controleren, is gebleken dat leerkrachten op basis van hun vooroordelen differentiëren in het bieden van duidelijkheid aan leerlingen met lage versus hoge SES. Geen effecten zijn gevonden voor de samenhang tussen de SES van de leerkracht en differentiatie in behoefte-ondersteuning. Implicaties voor professionele ontwikkeling van leerkrachten en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek zijn besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38682
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo