Vooroordelen van leerkrachten over SES: Effecten op behoefte-ondersteunend leerkrachtgedrag
Summary
Middels een vignet-gebaseerd experimenteel onderzoek is nagegaan in hoeverre leerkrachten minder behoefte-ondersteuning bieden aan leerlingen met een lage sociaaleconomische status (SES) en in hoeverre dit verklaard kan worden door de impliciet gemeten vooroordelen van leerkrachten ten aanzien van SES. Tevens is onderzocht of de SES van de leerkracht invloed heeft op de differentiatie in behoefte-ondersteuning leerkrachtgedrag. De vooroordelen van leerkrachten ten opzichte van leerlingen met verschillende SES, zijn gemeten middels de Impliciete-Associatie Test (IAT). Middels vragenlijsten en vignetten, waarbij leerlingbeschrijvingen gelijk bleven en de SES is gevarieerd op basis van de voornaam, is de mate van behoefte-ondersteunend leerkrachtgedrag bepaald. Door leerlingkenmerken zoals prestatie te controleren, is gebleken dat leerkrachten op basis van hun vooroordelen differentiëren in het bieden van duidelijkheid aan leerlingen met lage versus hoge SES. Geen effecten zijn gevonden voor de samenhang tussen de SES van de leerkracht en differentiatie in behoefte-ondersteuning. Implicaties voor professionele ontwikkeling van leerkrachten en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek zijn besproken.