dc.description.abstract | Oudere medewerkers (55 jaar of ouder) hebben een kwetsbare posititie op de arbeidsmarkt. Deelname aan werkgerelateerde leeractiviteiten kan deze positie verstevigen (Baert, De Rick, & Van Valckenborgh, 2006). Oudere medewerkers nemen minder deel aan werkgerelateerde leeractiviteiten dan jongeren (Fouarge & Schils, 2009). Onderzoek naar de deelname aan de leeractiviteit e-learning heeft zich voornamelijk gericht op studenten en niet op medewerkers (Wang, Ran, Liao, & Yang, 2010). Echter wordt de leeractiviteit e-learning steeds meer aangeboden in organisaties (Garavan, Carbery, O’Malley, & O’Donnell, 2010). De onderzoeksvraag van het huidig onderzoek luidde: “Welke factoren, in de beleving van oudere medewerkers, dragen bij aan de beslissing om deel te nemen aan vrijwillige e-learning modules?” Uit negen semi-gestructureerde interviews met oudere medewerkers is gebleken dat er factoren zijn waar voorafgaand aan deelneme rekening mee gehouden wordt. Dit zijn onder andere: het individualistische aspect van e-learning, de tijdsinvestering en de mate van relevantie van de e-learning module. Daarnaast zijn er eigenschapsfactoren van een e-learning module die bijdragen aan een positieve ervaring en daarmee de kans op vervolgdeelname verhogen. Deze factoren zijn onder andere: de mate van het interactieniveau, het inhoudsniveau en de flexibiliteit van de e-learning module. | |